Cat's%20Eye_edited.png

Hjerteorm

Hjerteorm hos hund kan udvikle sig til livstruende sygdom. Læs vores råd og vejledning her. Se video.

Kære alle hundeejere!

Vi bor i et område, hvor hjerteormen spreder sig i vores snegle. De fleste hunde spiser ikke snegle med vilje, men til gengæld spiser hunde ofte nedfaldsfrugt, græs, grene og andre dyrs efterladenskaber, hvor sneglene befinder sig.

Infektion med hjerteorm kan være livsfarlig for din hund!

Hjerteormens livscyklus

Hunde smittes altså med hjerteorm ved at indtage en inficeret vært – sneglen. Larverne udvikles til voksne, kønsmodne orme, der slår sig ned i lungearterien i højre side af hjertet og i de mindre lungeblodkar. Æggene lægges og udklækkes til små larver i de små lungeblodkar, hvorfra de hostes op og bliver sunket. Det er disse larver, vi leder efter i afføringsundersøgelserne.

Tiden fra smitte (dvs. indtagelse af den inficerede snegl) til at parasitten kan påvises i afføringen er 30-60 dage.

Symptomer

Hunde med hjerteormen kan fremstå RASKE eller have mange forskellige symptomer. De klassiske symptomer er hoste, motionsintolerance, åndenød eller rømmen. De mindre almindelige symptomer kan være halthed, opkast/diarré, mistrivsel, øget blødningstendens, blod i urinen og neurologiske symptomer (herunder kramper eller hjerneblødning).

Forebyggelse

Nybrovej Dyreklinik ser afføringsprøver med hjerteorm hver uge. Vi anbefaler derfor screeninger af alle hundes afføring minimum to gange om året fra 4-måneders alderen. Både hunde med og uden symptomer anbefales screenet.

Mål

Vores mål er at fange infektionen med hjerteorm på et tidligt tidspunkt. Herved kan effektiv behandling igangsættes hurtigt efter smitte (og før opståen af symptomer), hvorved risikoen for et alvorligt forløb nedsættes betydeligt.

Nedenfor ses en video af nyklækkede larver, som er hostet op fra lungerne, sunket og herefter påvist ved en afføringsundersøgelse.